Lektion 5: Find vanens drivkraft

Hvilket formål tjener din (uønskede) vaneadfærd?

I forrige lektion valgte du én typisk vanesituation du vil arbejde videre med.

Og nu skal du foretage en 180 graders vending – fra at beskæftige dig med din vaneadfærd, til at undersøge den situation som sætter adfærden i gang.

Indtil da arbejdede du med en vane og en vaneadfærd – men det skal du altså ikke gøre længere. I stedet skal du begynde at undersøge hvad den vanesituation egentlig handler om. Og du skal flytte din opmærksomhed til hvad det er der vil ske næste gang du kommer i situationen.

Ved at flytte opmærksomheden fra en vaneadfærd til en situation, får du en helt anden ramme at arbejde i. Der bliver en masse nyt, du kan undersøge. Og du kan få dine tanker væk fra selve adfærden, som sikkert har fyldt meget.

Hvis du f.eks. tjekker din mobiltelefon for ofte eller spiser slik, har du sikkert tænkt en del på mobiltelefoner og slik. Uden at komme meget videre. Og dine tanker har sikkert også bevæget sig mange steder hen.

Nu kan du fokusere på at forstå en typisk situation, som vil gentage sig. Det giver dig er skarpt fokus på fremtiden. Dette er en af de sværeste lektioner, da det mønster kan være svært at opdage uden hjælp. I videoen har jeg nogle eksempler, du kan lade dig inspirere af.

Det vigtigste er imidlertid at du begynder at blive opmærksom på det du mærker i situationen. For det er nemlig følelser der går igennem kroppen, som styrer din vane.

  • Trøster du i virkeligheden dig selv med mad, hver gang du føler dig ensom eller presset på arbejdet?
  • Drikker du i virkeligheden alkohol, hver gang du frygter at skulle hjem til konflikter og afvisning i parforholdet?
  • Går du i virkeligheden ud og kigger efter noget at spise i kæleskabet, hver gang du finder den arbejdsopgave du sidder med svær?

Du kan, foruden videoen herover, finde inspiration i denne podcastlektion om ”Erik og køleskabsmysteriet”