Supermarked-tricket

Kom igennem supermarkeds-situationen og andre fristelser med denne opmærksomhedsstrategi

Du kender det sikkert. Du står i supermarkedet og diskuterer med dig selv. “Skal jeg købe chips, øl, chokolade, rødvin eller ikke?”

Tankerne kredser. Du føler en stærk trang og hovedet fyldes med undskyldninger. Det føles umuligt bare at gå videre.

Her er vejen ud af den situation:

Husk at din vane jo gerne vil “have dig til” at tænke på chips osv i den situation. For så er der jo større sandsynlighed for at du bare gør hvad der føles rart og plejer at virke, så du kan komme videre.

Så jo mere du står og overvejer chips, for og imod (eller måske økologiske/fedtfattige chips) – jo mere spræller du faktisk bare i vanens net. Derfor handler det om at komme ud af den situation.

Og her kommer dagens strategi ind.

Ved at begynde at tage kontrol med din opmærksomhed i den situation, kan du nemlig flytte opmærksomheden fra chipsene til den vane der trækker i dig lige nu.

For hvorfør trækker vanen i dig lige nu? Og hvordan føles vanesmerten (det ubehag som prøver at sikre at du ikke forlader butikken uden chips).

Og hvad med alle undskyldningerne fra kreativ afdeling (vanens indre kommunikationsbureau som forsyner dig med undskyldninger, undtagelser og argumenter for bare lige at købe chips netop i dag)?

Når du flytter opmærksomheden, så kaster du grus i vanens maskineri og flytter opmærksomheden fra chips og snacks.

Denne strategi virker bedst hvis du rent faktisk er bevidst om hvad der egentlig foregår inde i dig i den situation. Det er jo ret svært at rette sin opmærksomhed imod noget man ikke forstår eller ahr begreb for.

Hvis du ikke har lyttet til podcastens 2. sæson (som lærer dig at bryde en vane) eller hentet sæsonen som gratis e-bog, så vil dette være et godt tidspunkt at begynde.