Lektion 4: Opdag vanesituationen

Begynd at afdække mønstret bag vanen

Fra tilfældighed til forudsigelighed

Din vane kan oftest opleves som om den dukker op på de mest ubelejlige tidspunkter. Måske den ligefrem føles vilkårlig. Men det er del aldrig. Der er altid et mønster bag, som du nu skal finde.

Din hverdag består nemlig af en masse gentagelser og det er i dem din vane bor. Dine vaneadfærd er associeret med noget der sker for dig. Sådan virker vaner. Ved at opdage hvilke situationer din vane er associeret med, kan du begynde at foregribe vanen frem for at blive overrumplet af den. Det er også en vigtig del af at forstå dit samlede vanebillede.

Hvor finder jeg en vanesituation?

En situation er noget der sker for dig igen. Det kan være at du f.eks. sætter dig i bussen, står op eller har fyraften. Men vaner kan også hænge sammen med rent indre situationer. For eksempel er du er utryg, forventer en konflikt eller keder dig. Det som er vigtigt, er at du begynder at forstå at din vane ikke svæver frit i luften, men at den optræder systematisk. Det gør den lettere at undersøge og arbejde med. Langt lettere.

Hvordan finder jeg den rigtige situation?

Det er ikke opgaven at lede efter DEN RIGTIGE vanesituation. For dem kan der være mange af. Og faktisk kan de ofte også formuleres forskelligt. I stedet skal du vælge en vanesituation som giver mening at arbejde videre med og bekymre dig mindre om vor vidt den er 100% rigtig.

Ofte vil du også opleve at du faktisk har din vaneadfærd i mange situationer. Lad os forestille os at du i tidligere lektioner har valgt at den vaneadfærd du vil arbejde med, er at drikke alkohol. Her kan man jo drikke alkohol af mange grunde. At tage et glas vin til en middag f.eks. Men man kan også opleve at man begynder at drikke fyraftensøl, som ofte ender med at man drikker en masse og kommer sent og beruset hjem og aftenen ender i konflikt.

Her der det jo ret tydeligt at det ikke er et glas vin til en middag, som er oplagt at arbejde med. Men at man tager den fyraftensbajer der bliver til ti.

Du skal altså ikke længere arbejde med vaneadfærden (f.eks. at drikke alkohol), men vælge en situation hvor du typisk oplever at alkohol bliver et problem. Den situation skal du tage videre med dig til næste lektion.